De gemeente wil nieuwe culturele initiatieven stimuleren en ondersteunen en hiervoor is de subsidieregeling ‘Culturele Maakplaats Roermond 2022’ opengesteld. Binnen Maakplaats helpen vijf lokale projectontwikkelaars bij de ontwikkeling van nieuwe culturele projecten. Één van hen is Janet Schreurs, zij helpt theatermakers met hun subsidieaanvraag. Wat doet ze en vooral ook: waarom?
Janet Schreurs is een gedreven theatermaker en theaterdocent. Ze rondde in 2015 de opleiding Docent Theater af aan de hogeschool voor de kunsten ArtEZ in Arnhem, waarna ze zich specialiseerde in community art en ze verschillende theaterproducties regisseerde. Daarnaast werkte Janet als theaterdocent en cultuurcoördinator op verschillende scholen in het voortgezet onderwijs. In 2019 haalde ze haar Master in Education aan de internationale Master Artist Educator. Janet heeft de ambitie om met kunst, samen een verschil te maken. Ze is ervan overtuigd dat de conventies van het theater het mogelijk maken om de stem van mensen te laten horen.
Is theater met de paplepel ingegoten?
“Nee, niet per se. Ik was wel een creatief kind en had heel veel fantasie, maar was ook best verlegen. Om dat te verminderen ben ik op mijn zevende begonnen bij een spelgroep bij CK (voorheen Centrum voor de Kunsten). Toen was er nog helemaal niet zo heel veel met toneel, dus ik kreeg als jong meisje best wel snel de kans om voorstellingen te spelen. Theater heeft mij toen geraakt en eigenlijk nooit meer losgelaten. Vanaf dat punt ben ik tot en met mijn 18e altijd als amateurspeler blijven spelen.”
“Ik was wel een creatief kind en had heel veel fantasie, maar was ook best verlegen”
Wat vind je zo leuk en belangrijk aan theater?
“Theater is een andere manier om naar de wereld te kijken dan hoe die is. Je kunt er op een afstandje naar kijken, het biedt de mogelijkheid om te experimenteren met de werkelijkheid. Dat vind ik heel belangrijk, het heeft mij ook altijd veel gebracht. In 2018 heb ik de internationale masteropleiding Artist Educato gedaan, waarin ik ook projecten in Noord-Ierland heb gedaan. Zeker in Noord-Ierland - waar het conflict nog voelbaar is - is heel goed te zien hoe daar met kunst en theater conflicten en problemen aan de kaak worden gesteld, op een veilige manier. Je zit nog steeds in de veilige omgeving van een theater, maar toch kun je het echt ergens over hebben en mensen een stem geven die ze misschien in het dagelijks leven niet hebben. Dat is voor mij de kern van theater, voor kinderen en volwassenen.”
Net zoals het jou zelf heeft geholpen?
“Ja, klopt. Het is heel leuk en ik gun het iedereen om even iets anders te zijn. De buitenwereld verwacht van jou dat je één identiteit bent en dat is wat het is. Maar dat zijn we niet, we zijn heel veel verschillende identiteiten, daar geloof ik in ieder geval in. Het is heel fijn om met theater dat een keer uit te kunnen proberen. En voor kinderen om een keer die boze heks te zijn, om een keer – als je gepest wordt – de pester te spelen. Op die manier ook dingen over jezelf te leren. Een misvatting over theater is dat het onecht is. Het is zeker echt, het is een onderzoek.”
“Een misvatting over theater is dat het onecht is. Het is zeker echt, het is een onderzoek”
Waarom wilde je graag projectontwikkelaar worden voor Maakplaats?
“Ik ben opgegroeid in Swalmen. Ik heb hier tot mijn 18e gewoond en ben toen naar Arnhem gegaan en ik woon daar nog steeds. Ik hou heel erg van Roermond en Swalmen en omgeving. Alleen het was toen ik afstudeerde toch niet heel makkelijk om hier aan de bak te komen en dat is nog steeds het idee wat heerst. Ik gun het jonge makers van nu, die nu afstuderen, dat hier een klimaat is die open staat voor meer experiment en voor dingen die we niet gewend zijn hier in Roermond. En ik denk dat Roermond dat kan gebruiken. Toen ik werd gevraagd voor Maakplaats, werd ik daarom meteen heel erg enthousiast. Het draagt eraan bij om het culturele leven hier te verrijken.”
Had je voor Maakplaats al ervaring met subsidies, zoals het zelf aanvragen ervan?
“Ik heb zelf altijd mijn voorstellingen zelf gefinancierd, ook omdat subsidieaanvragen niet altijd toegankelijk zijn voor makers. Je spreekt als maker niet dezelfde taal als een fonds of gemeente. Ik had er wel ervaring mee via de plekken waar ik werk. Ik werd eigenlijk altijd al moe bij de vragenlijst. ‘Hier ga ik niet aan voldoen’, denk je dan. Ik wil niet naar de mond van de subsidieverstrekker schrijven, want dan ga ik iets anders doen dan ik wil doen. Het doel van mij bij Maakplaats is dat we die brug gaan slaan tussen de maker en de gemeente en dat vraagt ook wat van de gemeente natuurlijk. Ik heb het vertrouwen en verwachting dat zij dat ook gaan doen.”
“Ik gun het jonge makers van nu dat hier een klimaat is die open staat voor meer experiment”
Wat doe je precies als projectontwikkelaar voor Maakplaats?
“Het is nog zoeken, maar ik ben met mijn eigen netwerk gestart. Wat ik vooral doe is het in de belangstelling zetten, zorgen dat mensen weten over Maakplaats en ze erover te enthousiasmeren. Daarna help ik met het projectplan en het verschilt wat ze nodig hebben qua feedback. Sommige makers zijn al heel bedreven in het schrijven van projectplannen en andere makers hebben er behoefte aan dat ik inhoudelijk meedenk. Ik geef ook tips over hoe je dingen opschrijft, hoe je dingen ‘vertaalt'.”
Waar let je op bij een aanvraag?
“De redactieraad vindt een aantal pijlers belangrijk: economisch, sociaal maatschappelijk en artistiek. Ik let erop dat het allemaal aan bod komt. Wat ik heel belangrijk vind is authenticiteit. Dat je kan zien dat dit een plan is met kunstenaarschap. Een authentiek idee. Het hoeft niet per se nog nooit gedaan te zijn, maar het is wel belangrijk dat er veel van jezelf in zit. Daar heeft Roermond echt behoefte aan: authentieke makers met een authentiek idee. Ook let ik op hoe ze schrijven. Soms schrijven ze ‘Ik zou heel graag willen dat dit de uitkomst is’. Het mag zekerder. ‘Dit is wat ik doe en dit is de uitkomst’.”
“Roermond heeft behoefte aan authentieke makers met een authentiek idee”
Wat vind je er het leukste aan om makers te helpen hiermee?
“Dat ik te maken heb met authentieke makers met goede plannen voor de stad Roermond. Om daar onderdeel van te kunnen zijn, dat is het leukste. Het is ook te gek dat de andere projectleiders allemaal talentvolle mensen zijn en dat we dit met elkaar doen. Het is ook leuk om af en toe een discussie met elkaar aan te kunnen gaan, om elkaar wat dat betreft ook uit te dagen.”
Kunnen theatermakers zich nog aanmelden?
“Ja en ik hou zelf van gekke ideeën, dus het kan voor mij niet te gek zijn. Misschien is er iets wat je al jaren wilt doen. Meld je dan aan. En wij gaan hopelijk samen met de redactieraad en de gemeente plaats maken voor deze makers. Ik ben te bereiken via janetschreurs7@gmail.com.”
Hieronder de cultuurmakers waar je contact mee kunt opnemen